Škola pro všechny II - od 1. 9. 2020
Název projektu
Škola pro všechny II
Registrační číslo projektu CZ.02.3.61/0.0/0.0/19_075/0016967
Webové stránky projektu https://www.inkluzedecin.cz/
Obsah projektu
Projekt Škola pro všechny II síťuje 10 základních a 9 mateřských škol ve městě Děčín s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání dětí a žáků, snižovat nerovnosti ve vzdělávání a školní neúspěšnost dětí a žáků prostřednictvím systematického vedení škol a pedagogů na území města, které je výrazně ovlivněno přítomností vyloučených lokalit. Podpora je směřována pracovníkům škol, dětem a žákům, zaměstnancům veřejné správy a rodičům.
Cíl projektu
Cílem projektu je udržet a rozšířit systematický a koordinovaný přístup k základnímu a předškolnímu vzdělávání ve školách zřizovaných městem Děčín (10 ZŠ a 9 MŠ). Jedná se o upevnění a systematické rozšíření proinkluzivních opatření a kariérového poradenství.
Snahou je zlepšit práci s dětmi, které pocházejí ze sociálně, kulturně či ekonomicky znevýhodněného prostředí, též zlepšit práci s rodiči dětí jak z takto znevýhodněného prostředí, tak i s rodiči majority, u nichž je potřeba pracovat s jejich předsudky. Projekt cílí na děti a žáky všech zúčastněných škol, jejich pedagogický personál, vedení škol, na samosprávu města i na rodiče.
Rozpočet
Celkové náklady: 33 024 659,76 Kč (podíl města Děčín – 1 651 232,99 Kč)
Termín realizace
01.09.2020 – 31.08.2022
Ve škole dále pokračuje v činnosti - školní poradenské pracoviště:
- koordinátor inkluze - Mgr. Aneta Svobodová
- školní psycholog - Mgr. Monika Zemancová
- výchovná poradkyně + kariérový poradce - Mgr. Lenka Rusová
- koordinátor prevence - Mgr. Josef Florián
-
KLÍČOVÉ AKTIVITY PROJEKTU - ŠKOLA PRO VŠECHNY
Prevence školní neúspěšnosti - kariérové poradenství
Popis klíčové aktivity:
Na každé ZŠ bude v rozsahu 0,3 úvazku zaměstnán kariérový poradce (KP). KP bude provádět depistáž
žáků se sociálním znevýhodněním a cílené směřování k vhodné volbě povolání. Kariérové poradenství
bude zaměřeno na žáky již od 1. stupně, tzv. primární poradenství. KP v rámci školy zorganizuje 2x ročně velký projektový den zaměřený na kariérové poradenství (jeden z těchto dní bude zaměřen pro žáky 1. stupně, druhý projektový den bude zaměřen na žáky 2. stupně). KP zajistí a zorganizuje min. 2 exkurze za školní rok žáků 8. a 9. ročníků do podniků či k zaměstnavatelům působících v regionu. KP zorganizuje a zajistí na své škole minimálně 1x za školní rok besedu se staršími žáky, bývalými spolužáky na téma "Výběr povolání", "Výběr dalšího vzdělávání" atd. KP zajistí spolupráci se středními školami. Žáci 8. a 9. tříd navštíví min. 2 střední školy v regionu během jednoho školního roku.
KP bude koordinovat výstupy z průřezového tématu volba povolání, analyzovat možnosti aplikace tohoto tématu v běžné výuce a v tomto ohledu bude poskytovat metodickou podporu ostatním pedagogickým pracovníkům. KP bude spolupracovat s rodiči na 1. i 2. stupni.
KP bude podněcovat spolupráci s OHK s ohledem na motivaci k uplatnění žáků v regionu. KP bude zajišťovat účast žáků v soutěžích a výukových programech pořádaných jinými subjekty. KP bude spravovat web školy v souvislosti s kariérovým poradenstvím. KP bude poskytovat 1 hodinu týdně konzultační hodiny pro rodiče a žáky.
Práce KP bude ještě nad rámec specializována na pomoc žákům ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí, kde jsou tyto děti často naprosto demotivovány od dalšího vzdělávání či od jakékoli volby práce.
Aktivitou budou podpořeni jak žáci, pedagogové i rodiče všech partnerských škol.
Prevence školní neúspěšnosti - koordinátor inkluze
Popis klíčové aktivity:
Cílem podaktivity je zvýšení kvality inkluzivního vzdělávání žáků se SVP a podpora rovných vzdělávacích podmínek ve škole. Na každé škole bude působit koordinátor inkluze na ZŠ v rozsahu 0,5 úvazku, činnosti:
- koordinuje, pomáhá sestavit individuální vzdělávací plány pro děti se SVP
- administruje veškerou dokumentaci k inkluzi
- vede agendu žáků se SVP
- dává dohromady tým podpory, který se skládá s asistentů, učitelů, spolužáků a případně specialistů
- společně s pedagogy stanovuje pro jednotlivé žáky objektivní a měřitelné cíle
- spolupracuje s výchovným poradcem, třídním učitelem a rodiči
- jedná s rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, vyhledává pro žáka nejvhodnější podpůrné programy
- pracuje s cílovou skupinou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
- řídí, organizuje, realizuje, vyhledává a doporučuje podpůrné programy na škole
- vyhledává finanční zdroje pro inkluzivní vzdělávání
- pracuje s kolektivem třídy, pomáhá se sociálním začleňováním a vytvářením příznivého klimatu ve třídě
- pomáhá s doporučením, jak upravit učivo pro potřeby výuky nebo chování žáka na základě jednotlivých potřeb žáka
- dohlíží na to, aby celá škola, na základě jakýchkoli změn, byla stále přístupná pro všechny žáky
- přináší osvědčené postupy, vytváří zdroje, podporuje a pozitivně ovlivňuje ostatní kolegy
- zabývá se legislativou k inkluzi, sleduje ji a přenáší do praxe
- řídí porady ohledně inkluze pro třídní učitele
- řídí nebo se účastní porad asistentů
- úzce spolupracuje s psychologem školy, sociálním pedagogem, výchovným poradcem, metodikem
školní prevence, třídními učiteli, asistenty pedagoga, školními asistenty a rodiči
- uspořádá setkání s rodiči a diskusi na téma např. Moje dítě a příprava na školu (na každé škole jednou za školní rok -> 18 setkání za projekt)
- pravidelné konzultační hodiny pro učitele, žáky i rodiče 1 hod./týden
Aktivita podporuje cílovou skupinu žáci, učitelé i rodiče.
Prevence školní neúspěšnosti - skupinové výjezdové aktivity
Popis klíčové aktivity:
Během projektu se uskuteční čtyři výjezdy. Dva výjezdy (vždy jednou za školní rok) jsou určeny pro ředitele a vedoucí zaměstnance ZŠ a MŠ (cca 20 - 25 osob, pozn.: počítáme i s organizačním týmem a
lektory). Jeden výjezd je pro kariérové poradce (cca 10 - 16 osob) a poslední výjezd je určen pro koordinátory inkluze (cca 10 - 16 osob).
Každý z těchto výjezdů bude trvat dva dny a bude uskutečněn v rámci České republiky. Výjezdové aktivity budou zaměřeny na síťování zúčastněných pedagogických pracovníků, prevenci syndromu vyhoření a na vzájemnou spolupráci. Cílem je sdružovat jednotlivé odborníky v rámci vzdělávací soustavy, aby docházelo k výměně kontaktů a přirozené následné spolupráci mezi těmito pracovníky,
protože právě spolupráce mezi pracovníky ve vzdělávání napříč jednotlivými školami se ukazuje jako
nejlepší způsob, jak zvedat inkluzivitu škol. Za prvé si jednotlivý pracovníci navzájem pomáhají při řešení
problémů, inspirují se a sami přirozeně sdílí dobrou praxi. Když v nějaké škole zafunguje nějaké opatření,
tak díky bližšímu seznámení s pracovníky z jiných škol, se tato informace snáze dostane i na ostatní školy,
kde mnohdy zavedou podobná či stejná opatření. Při přestupu dětí mezi jednotlivými školami pak pracovníci též lépe spolupracují a usilují hlavně o co nejlepší nastavení vzdělávacího procesu s ohledem
na potřeby dítěte. Zároveň i školy, které jsou konzervativnější a k novým opatřením přistupují velmi
obezřetně, pookřejí, když vidí, že jinde na školách "to prostě jde".
Aktivitou budou podpoření pedagogičtí a vedoucí pracovníci partnerských škol.
Prevence školní neúspěšnosti - hospitace a sdílení dobré praxe
Popis klíčové aktivity:
V rámci celé realizace projektu bude docházet k pravidelnému setkávání s prvky sdílení dobré praxe.
Koordinátoři inkluze se budou setkávat s odborných garantem minimálně 4x během celého projektu
(tzn. 2x během školního roku). Dále kariéroví poradci se budou setkávat s odborných garantem minimálně 4x během celého projektu (tzn. 2x během školního roku). Dále školní asistenti se budou setkávat s odborným garantem minimálně 2x během celého projektu. Zároveň během školního roku
každá zúčastněná ZŠ navštíví jinou ZŠ, kde se seznámí s místními postupy s ohledem na inkluzivní vzdělávání, kariérové poradenství a sociální začleňování a práci s dětmi a žáky se sociokulturně znevýhodněného prostředí, tedy během celé realizace projektu navštíví každá ZŠ dvě jiné ZŠ. Na setkáních a vzájemných návštěvách bude docházet ke sdílení dobré praxe a výměně zkušeností mezi
pedagogickými pracovníky s ohledem na inkluzivní prostředí škol a péče o děti s potřebou podpůrných opatření se zaměřením na děti a žáky ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí.
Setkávání se budou uskutečňovat s cílem výměny zkušeností pedagogických i nepedagogických pracovníků těchto škol v oblasti vzdělávání žáků v heterogenních kolektivech tříd a začleňování žáků ze znevýhodněného prostředí do heterogenních kolektivů.